Wat is lezen met begrip?

Wat is lezen met begrip?

Lezen met begrip is een project van UCLL waarin vier onderzoekers, gedurende twee schooljaren (2019-2021), samen met leerkrachten uit 17 basisscholen werken aan kwalitatief leesonderwijs voor leerlingen van het derde tot het zesde leerjaar.

In drie leergemeenschappen (Heverlee, Diest en Hasselt) gaan we onderzoekend aan de slag rond begrijpend lezen: we denken na over mogelijkheden en moeilijkheden, we verdiepen ons in leesdoelen en leesstrategieën, we ontwikkelen materiaal en testen dat uit in de klas.

Daarnaast timmeren we vanuit de leergemeenschappen ook aan een schoolbreed beleid rond begrijpend lezen in elke school. We inspireren elkaar om in het schoolteam aan de slag te gaan met een leerlijn begrijpend lezen, met de evaluatie van begrijpend lezen, met transfer naar andere leergebieden.

De focus van het project ligt bij de vertaling van theoretische inzichten rond leesdidactiek naar de concrete klaspraktijk en het versterken van het kernteam lezen om deze inzichten duurzaam te verankeren op school.


We merken dat leerkrachten het erg waarderen om over schoolgrenzen heen in een kleine leergemeenschap tijd en ruimte te krijgen om samen te werken, van elkaar te leren en concrete materialen te ontwikkelen.

Share by: