Wat doen we? 2019-2021

Het project Lezen met begrip loopt twee jaar: van september 2019 tot augustus 2021.


In het eerste jaar onderzoeken we samen met de klasleerkrachten hoe we het leesonderwijs in de klas kunnen versterken.


In het tweede jaar werken we aan het leesbeleid van de school en richten we ons op de transfer van de opgebouwde leesexpertise naar het hele schoolteam. In dit proces spelen niet alleen de klasleerkrachten, maar ook de directies en de zorgcoördinatoren een belangrijke rol.


JAAR 1: focus op de klas

September/oktober 2019: intakegesprekken in de scholen

  • verkennend gesprek met het kernteam: waar staat de school? Waar wil de school naartoe?
  • in kaart brengen van de beginsituatie in de deelnemende klassen via leerkrachten- en leerlingenenquêtes


November 2019: leergemeenschap

  • verkennen van de vijf sleutels voor een effectieve didactiek begrijpend lezen
  • transfer naar de klaspraktijk: wat werkt in mijn klas? Welke stappen kunnen er nog worden gezet?
  • opdracht: kleine acties formuleren en in de klas uitproberen


Januari 2020: leergemeenschap

  • bespreken resultaten leerkrachten- en leerlingenenquêtes
  • kritisch onderzoeken van een eigen leesles vanuit de vijf sleutels voor een effectieve didactiek begrijpend lezen, met specifieke aandacht voor de sleutel strategie-instructie
  • transfer naar de klaspraktijk: leesles optimaliseren met aandacht voor leesstrategieën
  • opdracht: leesles in duo’s uitproberen in de klas: co-teaching of collegiale observatie

Maart 2020: leergemeenschap (enkel in Diest)

  • uitdagingen en drempels voor krachtig leesonderwijs in kaart brengen
  • inzoomen op de sleutels ‘functionaliteit’ en ‘transfer’: begrijpend lezen in de les W.O.
  • transfer naar de klaspraktijk: ontwerpen van een krachtige leesactiviteit in de les W.O.
  • opdracht: leesles uitproberen in de eigen klas + inzichten rond begrijpend lezen delen op school

JAAR 2: van de klas naar de school (en terug)

September/oktober 2020: leergemeenschap (met leerkrachten, directie en zorgco)

  • in kaart brengen van de beginsituatie in de deelnemende scholen via leerkrachten- en leerlingenenquêtes
  • uitstippelen van de contouren van een leesbeleidsplan op school: doelen en acties
  • verkennen van werkvormen en methodieken voor de duurzame verankering van een leesbeleid op school
  • opdracht: leesbeleidsplan verder uitwerken in dialoog met het hele schoolteam


November 2020: leergemeenschap

  • focus op de evaluatie van begrijpend lezen: naar een brede evaluatie
  • transfer naar de klaspraktijk: een eigen leestoets of observatiewijzer kritisch bekijken en versterken
  • transfer naar de eigen school: nadenken over de aanpak van de evaluatie van lezen in de school
  • opdracht: aangepaste leestoets afnemen en met collega’s in gesprek gaan over de evaluatie van begrijpend lezen

Januari 2021: leergemeenschap

  • inzoomen op het verschil tussen een leesdoel voor de leerlingen en een lesdoel voor de leerkracht en op differentiatie bij begrijpend lezen
  • transfer naar de klaspraktijk: leesles ontwerpen, met specifieke aandacht voor de sleutel ‘functionaliteit’ en differentiatie
  • opdracht: samen met collega’s een leesles ontwerpen

Mei 2021: gesprekken met het kernteam ‘Lezen met begrip’ van elke school

  • terugblik: meerwaarde van het traject voor de klaspraktijk en de school
  • vooruitblik: volgende stappen in het leesbeleid van de school
  • opdracht: als kernteam het leesbeleid verder vormgeven, bijsturen