Het weekprogramma van een leerkracht is meestal goed gevuld. Waar kan je dan nog tijd vinden om je leerlingen veel te laten lezen?
Hier volgen enkele tips die weinig extra tijd kosten en veel effect kunnen hebben.
- Laat je leerlingen de instructies voor opdrachten in alle leergebieden (wiskunde, wereldoriëntatie, muzische vorming, …) zelf in stilte lezen. Daarna kan je even checken of ze de opdracht begrepen hebben. Dit is niet alleen een extra leeskans; tegelijk werk je aan de zelfredzaamheid van je leerlingen.
- Laat je leerlingen in projecten of thema’s zelf verschillende soorten teksten gebruiken als informatiebron. Geef hun de kans om zelf extra informatie op te zoeken en die te delen met medeleerlingen.
- Organisatievormen als hoekenwerk en contractwerk zorgen vanzelf voor veel extra leeskansen, terwijl je ook aan andere doelen werkt.
- Laat je leerlingen elke dag, na een van de speeltijden, een kwartiertje vrij lezen in een zelfgekozen boek of strip. Zo komen ze tot rust en maken ze gemakkelijker de overgang naar de volgende les.
- Gebruik ook in lessen technisch lezen verschillende interessante teksten (weetjes, verhalen, gedichtjes, dialogen, moppen, ...). Laat je leerlingen de tekst of een stukje daarvan eerst in stilte voorbereiden, vooraleer ze hardop lezen in een groepje. Zo verdubbel je de leeskansen in deze les: de leerlingen lezen dezelfde tekst twee keer (of meer).
- (...)