Een goede leesles houdt zoveel mogelijk rekening met de vijf sleutels voor een effectieve didactiek begrijpend lezen: functionaliteit, interactie, strategie-instructie, leesmotivatie en transfer.
Maar hoe kun je die principes in de
praktijk
vertalen? Hoe ga je concreet aan de slag om een krachtige les begrijpend lezen op te bouwen?
Het spreekt voor zich dat daar geen pasklaar recept voor bestaat. In Sleutels voor effectief begrijpend lezen (2019) wordt echter wel een handige leidraad naar voren geschoven die enige houvast kan bieden (p.78-79).
Het
stappenplan
voor het opbouwen van een krachtige leesles bestaat uit 7 stappen:
- Breng het lezerspubliek in kaart.
- Selecteer een authentieke, rijke tekst.
- Formuleer een effectieve leesinstructie.
- Differentieer. Hoe kan je de leestaak voor bepaalde leerlingen toegankelijker of net uitdagender maken?
- Integreer specifieke vormen van interactie.
- Schenk aandacht aan transfer.
- Voorzie ruimte voor een nabespreking.
De stappen worden in het bijgevoegde fragment uit Sleutels voor effectief begrijpend lezen (2019) verder toegelicht.
Deze stappen moeten niet strikt chronologisch doorlopen worden. Zo is de selectie van teksten bijvoorbeeld afhankelijk van de mogelijkheden tot differentiatie die je voorziet.
In het project 'lezen met begrip' hebben we deze stappen verder uitgewerkt tot een stappenplan om een leesles uit te werken in de context van een les wereldoriëntatie.
Het stappenplan 'Van een rijke leestekst naar een krachtige leesles' uit Sleutels voor effectief begrijpend lezen (2019, p.78-79) kan je hier downloaden.
Een aangepast stappenplan voor het ontwerpen van een krachtige leesles kan je hier downloaden.